Olomoucký kraj pomáhá

Olomoucký kraj pomáhá

PŘEHLEDNĚ: Která opatření mohou platit i bez nouzového stavu a která ne / 12.02.2021

V neděli přestane v Česku platit nouzový stav, a pokud vláda nevyhlásí nový, přestanou platit všechna opatření vyhlášená na jeho základě. Přinášíme přehled toho, jak by mohla opatření v této situaci vypadat, která by zůstala v platnosti a která nikoliv.

Která opatření bez nouzového stavu nebude možné vyhlásit

Jan Wintr z katedry teorie práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy se domnívá, že některé nyní platné plošné zákazy nelze bez stavu nouze znovu vyhlásit.

Bez stavu nouze nelze:

  • Zakázat noční vycházení od 21. hodiny do 5. hodiny ranní. Nyní je omezen také volný pohyb přes den, kde však existují výjimky pro řadu aktivit.
  • Zakázat prodej v kamenných obchodech a poskytování služeb v provozovnách.
  • Zakázat vstup na sportoviště venku i uvnitř. Kvůli opatřením musely zavřít tělocvičny, fitness centra, kurty, kluziště, bazény, wellness zařízení včetně saun, taneční studia či herny bowlingu.
  • Zakázat pití alkoholu na veřejných místech.
  • Zakázat setkávání lidí z různých domácností.

Která současná opatření by mohla nadále platit, ale pouze lokálně

Podle názoru Wintra by však některá opatření, která dnes platí plošně, mohla na základě zákona o ochraně veřejného zdraví platit v místech s ohniskem nákazy.

Řadí se mezi ně tyto zákazy a omezení

  • Navštěvování restaurací, hospod a barů, poskytování ubytovacích služeb.
  • Konání koncertů, divadelních i filmových představení za účasti diváků.
  • Nemožnost pořádat poutě, kongresy, vzdělávací akce, veletrhy.
  • Účastnit se výuky na vysokých, středních a základních školách. 

Které zákony pro boj s pandemií lze využít mimo nouzový stav

  • 69 zákona o ochraně veřejného zdraví dává ministerstvu zdravotnictví možnost vyhlásit tato mimořádná opatření:
  • zákaz nebo omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami, zejména omezení cestování z některých oblastí a omezení dopravy mezi některými oblastmi
  • zákaz nebo omezení slavností, divadelních a filmových představení, sportovních a jiných shromáždění a trhů
  • uzavření zdravotnických zařízení jednodenní nebo lůžkové péče
  • uzavření zařízení sociálních služeb, škol
  • uzavření škol
  • uzavření ubytovacích zařízení a restaurací nebo omezení jejich provozu
  • zákaz nebo nařízení další určité činnosti k likvidaci epidemie nebo nebezpečí jejího vzniku.
  • 82 zákona o ochraně veřejného zdraví dává mimo jiné krajským hygienickým stanicím následující pravomoci:
  • nařizovat mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku
  • rozhodovat o opatřeních k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a jejich ukončení; organizovat, řídit a popřípadě i provádět opatření k předcházení vzniku a zamezení šíření infekčních onemocnění a v tomto rozsahu též usměrňovat činnost poskytovatelů zdravotních služeb a kontrolovat ji.

Možnost nasazení armády pak zmiňuje § 14 zákona o ozbrojených silách, a to:

  • k záchranným pracím při pohromách nebo při jiných závažných situacích ohrožujících životy, zdraví, značné majetkové hodnoty nebo životní prostředí nebo k likvidaci následků pohromy

O možnosti omezit přítomnost žáků a studentů ve školách mluví § 184a školského zákona

  • Pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona,

anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví

  • není možná osobní přítomnost většiny žáků nebo studentů z nejméně jedné třídy, studijní skupiny, oddělení nebo kursu ve škole nebo většiny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, z mateřské školy nebo z odloučeného pracoviště nebo z nejméně jedné třídy, ve které se vzdělávají pouze tyto děti, poskytuje škola dotčeným dětem, žákům nebo studentům vzdělávání distančním způsobem.

Odkaz na článek

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.